ميرزا ابوالقاسم فراهاني
|
|||||||||||||||||||
| ميرزا ابوالقاسم فراهاني در سال 1193 در تهران متولد شد. پدرش وزير عباس ميرزا نايب السلطنه بود و به همين دليل او پس از پايان تحصيلاتش به دربار شاهزاده قاجار رفت و آمد مي كرد و در سفرهاي جنگي همراه او بود. پس از مرگ پدرش، فتحعلي شاه قاجار به او لقب (قائم مقام) داد. پس از چندي او وزير عباس ميرزا شد اما وقتي «محمد شاه» بجاي پدرش بر تخت نشست دستور داد قائم مقام را خفه كردند و او را در سال (1251 ه ق) به قتل رسانيد. | |||||||||||||||||||
| قائم مقام، شعر، خوب مي گفت و نثر، نيكو مي نوشت. در نثر او مايه فراواني از ذوق و حسن سليقه ديده مي شود. او ظاهراً ادامه دهنده شيوه سعدي در گلستان است و ابتكارهاي سبكش، وي را از سبك شيخ بزرگ شيراز و همه نويسندگان پيش از او متمايز مي سازد. | |||||||||||||||||||
| مهم ترين نوشته هاي قائم مقام كه بيشتر نامه ها و مكتوبات اوست دركتابي به نام منشآت گرد آمده، سادگي و صراحت بيان، ايجاز و پختگي از اختصاصات نثر اوست. | |||||||||||||||||||
| تحولي كه نوشته هاي قائم مقام در نوشتن ايجاد كرده، ساده نويسي بود. |
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۵ ب.ظ توسط سعید شه بخش
|
اینجانب سعید شه بخش ساکن زاهدان درسال85 موفق به اخذ لیسانس زبان وادبیات فارسی شدم.لذا جهت ارتقاءورساندن فرهنگ وملیت ادبی در فکر وبلاگی تحت عنوان شوستر که اثار برگزیده شما دوستان را در بر میگیردوباعث شناختن ادبیات معاصربه جوانان فرهنگ دوست میشود.والله اعلم.